Polska planuje realizację jednego z największych projektów infrastrukturalnych ostatnich dekad – Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Inwestycja ta, przewidziana jako nowy węzeł transportowy w Europie Środkowo-Wschodniej, znajduje się obecnie w fazie przygotowań i rozpisywania przetargów.
Według zapowiedzi spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., do końca 2025 roku ogłoszone zostaną postępowania na ok. 30 mld zł. Obejmą one m.in. budowę terminala, linii kolejowych oraz dróg dojazdowych. Dla inwestorów infrastrukturalnych może to stanowić potencjalne pole działania w perspektywie długoterminowej.
CPK jako element systemu transportowego
Projekt CPK zakłada budowę nowego lotniska między Warszawą a Łodzią, ale obejmuje również rozwój sieci kolejowej i drogowej, w tym Kolei Dużych Prędkości. Zgodnie z planem, do 2032 roku skróci się czas dojazdu z największych miast – Warszawy, Wrocławia, Poznania i Gdańska – do nowego portu.
Według Ministerstwa Infrastruktury, inwestycja weszła w fazę operacyjną. W 2024 roku ogłoszono przetargi o wartości ponad 8 mld zł, a w kolejnych miesiącach mają pojawić się kolejne – m.in. na terminal i linię „Y”, łączącą główne miasta z CPK.
Możliwości dla sektora budowlanego i logistycznego
Projekt generuje zapotrzebowanie na kontrakty wykonawcze – zarówno w budownictwie, jak i w logistyce. Wartość przetargów na kluczowe elementy – jak terminal, infrastruktura drogowa czy system BHS – często przekracza miliard złotych. Trwa już wybór wykonawcy tunelu dalekobieżnego w Łodzi, realizowanego przy wsparciu funduszy unijnych.
Planowana jest także rozbudowa połączeń z Trójmiastem i południową granicą, co może wzmocnić aktywność firm działających w obszarze transportu kolejowego.
Międzynarodowe standardy, lokalne wykonawstwo
W ramach realizacji projektu CPK nawiązano współpracę z zagranicznymi partnerami, m.in. z portem lotniczym Incheon w Korei Południowej, który pełni funkcję doradczą. Wybór tego typu partnera może świadczyć o dążeniu do wykorzystania sprawdzonych rozwiązań funkcjonalnych i organizacyjnych, które zostały wdrożone przy budowie podobnych obiektów na świecie.
Zgodnie z deklaracjami spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., przy realizacji projektu stosowane mają być otwarte procedury wyboru wykonawców oraz konkurencyjne postępowania przetargowe. Jak dotąd, harmonogramy inwestycyjne są utrzymywane, choć przed rozpoczęciem właściwej budowy terminala wiele elementów nadal pozostaje w fazie przygotowań.
Potencjał inwestycyjny CPK w szerszym kontekście
Zgodnie z założeniami, Centralny Port Komunikacyjny ma w pierwszym etapie obsługiwać do 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością rozbudowy do ponad 50 mln w dalszych fazach projektu. Wokół lotniska planowane jest powstanie stref funkcjonalnych, takich jak centra logistyczne, magazynowe, usługowe czy technologiczne, co może przełożyć się na aktywizację gospodarczą wybranych regionów.
Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia do 2032 roku wynosi ponad 131 mld zł. Skala ta może stanowić przedmiot zainteresowania dla inwestorów długoterminowych – zwłaszcza w sektorze infrastruktury transportowej. Jednocześnie, przy tego rodzaju projektach o dużym horyzoncie czasowym, kluczowe znaczenie będzie mieć konsekwencja w realizacji harmonogramu, stabilność otoczenia prawno-regulacyjnego oraz skuteczna koordynacja międzyinstytucjonalna.